„Harry Potter” lekarstwem na zło świata - nie tylko magicznego

Autorka: Dorota Twardowska
21 października 2024 |     8 min
Harry Potter po polsku książka po polsku Tezaurus Rowling

„Harry Potter" w moim życiu  odgrywa niesamowitą rolę. Zafascynowana jestem przede wszystkim wartościami, jakie autorka przekazuje czytelnikom w serii książek i  widzom poprzez adaptację filmową tego bestsellera XXI wieku. Dzięki dziełu J. K. Rowling dzieci i młodzież od kilkudziesięciu lat poznają i odkrywają wciąż  na nowo świat - w tym przypadku - magiczny - dzięki czytaniu. Powstała istna radość czytania - bo historia przygód młodego czarodzieja jest bardzo ciekawa, przekazywana stopniowo - z nieodgadnioną - aż do finału - tajemnicą!

Uważam, że książki o Harrym i jego przyjaciołach powinien poznać także - a może i przede wszystkim - każdy dorosły. Problemy ukazane w dziele angielskiej nauczycielki są przecież  wciąż  aktualne.

W każdej części odnalazłam prawdy o ludziach, ich marzeniach i wyborach, zaletach i wadach. Mądry sposób przekazu sprawia, że można zastanowić się nad sobą, pomyśleć, co dobre, a co złe, jak postępować, radzić sobie w życiu. 

Uważam, że na pierwsze miejsce wysuwa się przyjaźń. Właśnie nie tak idealna, jak powszechnie się uważa, ale dlatego wyjątkowa - bo nieidealna. Harry, Ron i Hermiona przeżywają radości i smutki, zwycięstwa i porażki, dobre i złe chwile. Ale to, co nie umacnia przyjaźni, odrzucają, nie rezygnują z walki o siebie, o wzajemne wsparcie, pocieszenie i siłę w pokonywaniu przeciwności.

Młodzi bohaterowie mogą być wzorem dla innych. To oni najlepiej realizują przesłanie Syriusza: „Tyle samo jest w nas dobra - ile zła. I tylko od nas zależy, jaką drogą pójdziemy". 

I idą - dobrą drogą - mimo przeszkód - jakich nie szczędzi im świat dorosłych. 

Harry nie ma rodziców - a zastępujący ich Dudleyowie są okrutnymi krewnymi - nie tylko nie kochają chłopca, ale poniżają go i odtrącają. Hermiona i Ron mają kochających rodziców, ale ze złymi dorosłymi spotykają się w szkole. Dolores Umbridge to najgorszy nauczyciel. Apodyktyczna, fałszywa i złośliwa jędza bez skrupułów torturuje Harry'ego oraz innych uczniów. Rowling ukazuje tu obecne  w wielu szkołach pogardliwe podejście nauczycieli do uczniów. Jest przecież tym dzieciakom, wchodzącym w mniej lub więcej znany im  świat magii i dorosłości,  bardzo trudno się odnaleźć. Mieszkają z dala od rodziców, więc zdani są na pomoc pedagogów - nie zawsze dostrzegających ich problemy. Niestety, tak jest w szkołach na całym świecie. 

Młodzi rywalizują między sobą, tworzą się różne grupy rówieśnicze. Każdy może znaleźć swoje towarzystwo - dobre lub złe, spokojne bądź energiczne, uczące się lub leniwe. Tak jak się zdarza w szkole, są prześladowania słabszych, inaczej myślących czy niepasujących do stereotypu określonego przez rodziców. Zatem ci „lepsi" pogardzają tymi „gorszymi”. Dobrzy i źli bohaterowie, ukształtowani przez ich dom rodzinny, przedstawieni na zasadzie kontrastu, obrazują świat nastolatków. Przestrzegają zasad i łamią regulaminy, by zawalczyć o swoje. Są też dzieci bogatych i biednych rodziców. Dzieci bogatych rodziców wywyższają się, jak Malfoy - dokuczają nawet tym, którzy są odważni, logiczni, twórczy i przeciwstawiają się złu. Podział na dobre i złe dzieciaki jest widoczny. Jednak nauczyciele często nie zwracają uwagi na nagannie postępujących uczniów – i to jest właśnie dziwne. Harry i jego przyjaciele często zbierają cięgi - od profesora Snapa chociażby - nawet wtedy, gdy pakują się w kłopoty, z których wychodzą zwycięsko – poświęcając się dla dobra wszystkich. Owszem - sprzyja im dobra, choć surowa wychowawczyni Minerwa Mcgonagall, a dyrektor Hogwartu - Dumbledore - zawsze docenia ich wspaniałe czyny. Jednak są oni bohaterami danego wydarzenia i potem wszyscy zapominają o ich poświęceniu i odwadze. A oni - bardzo skromni i wyjątkowo uczciwi - zachowują się tak, jakby nic wielkiego nie osiągnęli.

Rowling porusza w książkach właściwie wszystkie aspekty życia. Warto je wymienić: miłość i poświęcenie rodziców, wychowanie w pełnej rodzinie i w złej rodzinie zastępczej, nauka w szkole poprzez kształtowanie charakterów i wspieranie zdolności uczniów, narodziny wspomnianej wyżej przyjaźni, dzięki której  przeżywają dobre i złe chwile, faworyzowanie i prześladowanie uczniów przez nauczycieli, pierwsza miłość i niełatwe dojrzewanie do miłości, konflikty rówieśnicze, szacunek wobec dobrych pedagogów czy krytyczny stosunek uczniów do złych nauczycieli. Tak jak w publicznej czy prywatnej szkole znajdują się uczniowie odbiegający od stereotypu przeciętnego ucznia. Są oni dla innych tymi odmiennymi, którym można bezkarnie dokuczać, wyśmiewać ich (Neville Longbotom, Luna). Ich ponadprzeciętność dostrzegają wrażliwi, bystrzy i mądrzy bohaterowie utworu. 

Autorka podkreśla również pamięć o bliskich  zmarłych podsycaną  poprzez wiarę w istnienie ich dusz i spotkania z nimi, a nawet pomoc żyjącym podczas krytycznych sytuacji. Walka ze złem jest poprzedzona ogromnym zaangażowaniem w pracę nad kształceniem swoich umiejętności. Postawa sprzeciwu wobec zła wypływa z prawości serc młodych czarodziejów. Wybierają- zgodnie z zasadą dyrektora Hogwartu „to, co dobre, a nie to - co łatwe”. Dorośli tchórze - poddani totalitarnemu przywódcy - choremu na władzę nad światem - są dla młodych wielką przeszkodą. Uczniowie wiedzą lepiej od nich, że jeśli nie ma wsparcia dla prawdy, dobra i piękna -  zło może zapanować na zawsze. Zatem to dorośli powinni uczyć się wartości od dzieci, które, po odrzuceniu antywartości, będą podążać właściwą drogą przez całe swoje życie. 

I w końcu - przemiana - nie każdy młody - zły bohater -  jest bez końca pozbawiony skrupułów i uczuć. Każdy może się zmienić dzięki dokonaniu wyboru. I to jest wspaniałe przesłanie dla pogubionych - jak Malfoy - z powodu różnych okoliczności i braku wzorów - dzieciaków.

W powieściach o Harrym Potterze jest wszystko, co dotyczy życia każdego człowieka od narodzin po śmierć w prawdziwym świecie. Tak skonstruowana jest fabuła, że te ważne wydarzenia w świecie fantastycznym są często takie jak w realnym, a także wiele z nich jest wzbogaconych atmosferą niesamowitości i fantastyki. Dotyczą różnych bohaterów. A należą do nich:

- narodziny Harry'ego, okres niemowlęcy i jego chrzest,

- dzieciństwo i czas dorastania, w tym szkoła publiczna (Harry) i prywatna (Dudley),

- zamieszkanie na czas roku szkolnego w dormitoriach mieszczących się w szkole,

- przyjaźń na dobre i na złe, 

- wspólne zebrania, posiłki i uczty w Wielkiej sali,

- przydział uczniów zgodnie z ich predyspozycjami do klas - domów w obecności wszystkich uczniów podczas pierwszego wieczoru po wspólnym przyjeździe specjalnym pociągiem z peronu 3/4,

- dyrektor i kadra pedagogiczna ucząca przedmiotów magicznych, 

- nauka własna- odrabianie zadań domowych,

- biblioteka,

- przerwy świąteczne, choinka, prezenty, spotkania rodziny i przyjaciół przy stole świątecznym,

- egzaminy szkolne w Hogwarcie,

- zawody sportowe rywalizacja pomiędzy domami (Quiditch): treningi, mecze i turnieje, sukcesy i porażki, indywidualne i drużynowe osiągnięcia,

- pierwsze zauroczenia, sympatie, szczęście i rozczarowanie związane z celowymi lub nietrafnymi wyborami,

- pierwszy bal – bożonarodzeniowy z ucztą i tańcami,

- wesele młodej pary,

- walka dobra ze złem,

- torty urodzinowe,

- rozprawy sądowe, przesłuchania, głosowania i okrutne wyroki,

- więzienie w Azkabanie,

- dyskryminacja służby, niewola  (skrzaty domowe)

- śmierć starszych i młodszych, np. Dumbledora i Freda Weasleya,

- pogrzeb (Akromantuli i Zgredka)…

Nie sposób wymienić wszystkie zalety dzieła Rowling. Na zakończenie sagi przygód bohaterów pisarka ukazała ich życie rodzinne. Główni bohaterowie zawarli związki małżeńskie, urodziły im się dzieci. Realizują się w pracy, są oddanymi rodzicami, pielęgnującymi wartości i wierni słusznym ideom od lat.

Nigdy nie zapomnę złotych myśli, które powinny towarzyszyć człowiekowi w chwilach zwątpienia i smutku, rozczarowania sobą i własnym życiem: 

„Ważne nie jest to, jaki jesteś, tylko to, jaki nie jesteś”, 

„To nie nasze umiejętności świadczą o nas, lecz dojrzałe decyzje", 

„Nie żałuj umarłych, Harry, żałuj żywych", 

„Szczęście można znaleźć nawet w najciemniejszych czasach, trzeba tylko pamiętać, aby zapalić światło",

„To by znaczyło, że tym, czego się boisz najbardziej, jest... strach. To bardzo mądre, Harry", 

„(...) Lepiej umrzeć, niż zdradzić swoich przyjaciół. (...), 

„Nie warto zapadać w marzenia i zapominać o życiu".

Brawo! J.K. Rowling stworzyła bowiem dzieło wszechczasów. Myślę, że refleksyjne przeanalizowanie treści w nim zawartych pomoże wielu młodym łatwiej przejść trudny okres dorastania, a dorosłym,  jeśli tylko potrafią pochylić się nad tym, co ważne w życiu, mądrze wspierać i docenić własne dzieci podążające trudną, pełną pułapek i pokus drogą do dorosłości. Gorąco i z całego serca polecam przeczytanie książek i obejrzenie filmów o Harrym Potterze. Każdy młody czytelnik czy widz może się wiele nauczyć z kart dzieła i filmowej adaptacji o jedynym możliwym i szlachetnym  wyborze dokonanym przez bohaterów - dobra - przeciw złu naszego świata.

Tagi:
czytanie po angielsku popkultura

Kontakt

*Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BE MORE Joanna Twardowska z siedzibą w Kamieńcu Ząbkowickim moich danych osobowych wskazanych na formularzu kontaktowym w celach marketingowych. Wyrażam zgodę na otrzymywanie od BE MORE Joanna Twardowska z siedzibą w Kamieńcu Ząbkowickim, REGON: 382080394, NIP: 8871781996 informacji handlowej i materiałów promocyjnych środkami komunikacji elektronicznej (e-mail), w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Podane dane zostaną wykorzystane w celach marketingowych.
Doświadczenie harmonijnych konwersacji biznesowych po angielsku może być zarówno efektywne, jak i inspirujące. Zdobądź pewność siebie w rozmowach biznesowych, budując umiejętności językowe w supermiłej atmosferze. 
Promotional